Author: Stacy Ann
•8:06 AM
Seminggu sudah berlalu dan semua orang sibuk dengan kuliah dan tugasan masing masing. Ana juga tidak terlepas dari tugasannya. Siang dia akan ke kuliah dan malam pula dia akan menghabiskan masa menelaah pelajarannya. Begitulah jadual sehariannya. Semenjak sesi orientasinya tamat seminggu yang lalu, dia telah menpunyai ramai kawan baru di kampus. Ada di antara mereka mengambil kursus yang sama dengan Ana. Ada yang berlainan kursus. Sepanjang berada di tinggal kampus ,Ana sudah pandai menyesuaikan dirinya dengan keadaan di sana. Namun demikian, ibunya tetap risau dengan anak gadisnya yang tinggal berjauhan dengannya.



"Mama, campus is only a drive away. Setengah jam aja. Bukannya dua tiga jam. Besides, Ana baru aja balik rumah hari minggu hari tu, kan?" Dia memujuk ibunya yang terlalu risau akan kebajikannya di kampus.


"Bukan apa, Ana. Ana satu satunya anak Mama dan Baba. Kalau Ana tak ada, bertambah sunyi rumah ni. Lagipun mesti bilik asrama tu tak sebesar dan seselesa bilik Ana tu. Dan makanan kat kampus sudah pasti tak sesedap masakan Mak Jah." Ibunya seakan akan memujuknya supaya bertukar fikirannya untuk berulang alik dari rumah mereka di Damansara.



Walau bagaimana sekalipun ibunya memujuk, Ana tetap dengan keputusan untuk tetap tinggal di asrama. Semenjak dia tinggal di asrama, dia sudah mula menyukainya. Di sana, dia ditemani oleh kawan kawan barunya. Sekurang kurangnya dia tidak berasa kesunyian. Walaupun, di asrama keadaannya tidak lah seselesa di rumah sendiri, namun dia amat gembira kerana dia mendapat pengalaman yang tidak boleh dibeli dengan wang ringgit. Lagipun, di sana lebih mudah untuk mencari bahan rujukan untuk tugasan tugasannya.



Kadang kala kalau dia tidak pulang ke rumah, hujung minggunya dipenuhi dengan aktiviti di kolej atau keluar berjalan jalan dengan kawan kawan barunya. Kali terakhir dia balik ke rumah, ibunya sudah memaksanya untuk membawa keretanya sendiri supaya senang dia balik atau pergi ke kuliah. Untuk tidak menghampakan ibunya, Ana akhirnya terpaksa akur dengan kehendak ibunya.



"So Ana, tell me how was campus? Anyone interesting?"tanya rakan baik, Catherine Smith. Catherine merupakan kawan baik Ana dari kecil lagi. Mereka membesar bersama sama, bersekolah yang sama dari rendah sehingga menengah. Namun begitu, Catherine telah memilih untuk balik ke Scotland dan menyambung pelajarannya di sana. Lagipun, neneknya memang berada di sana. Pada masa Ana telah mulakan sesi pembelajarannya, Catherine masih berada di ibu negara oleh kerana sesi pembelajaran di UK berbeza daripada sesi pembelajaran di sini.



"Campus is alright. It was a lot of fun actually. With all the new friends. Hostel is also a lot of fun. Eventhough it only has 6 bathrooms for the entire floor and 5 toilets, it was okay for me." Jelas Ana. Tiba tiba dia tergelak apabila melihat reaksi kawannya yang terlopong mendengar cerita mengenai asramanya. "It's not that bad, Cath. You just need to have your timing right. That's all." Jelas Ana lagi.



"But 6 bathrooms and 5 toilets for like how many people? Why don't you just stay at home and go from home?" Tanya Catherine bertalu talu. Dia sudah berbunyi seperti Mama, bisik Ana di dalam hati.



"It's the experience, Cath. It's not something someone can get everyday. Especially people like us. You know what I mean, right?" Jelas Ana lagi.



"That's what make me amazed with you. You would give up living in that huge house and chose to stay in a cramp hostel." Catherine melihat kawan baiknya sambil tersenyum. Ana juga membalas dengan senyuman.



"You sounded like Mama a while ago. She was and still skeptical about me living in the hostel. And now she made me bring the car to campus." Ana menunjuk keretanya yang diletak di luar kedai dan kedua duanya tergelak apabila terkenang balik ibu Ana yang sikap yang cepat risau itu.



"So, tell me about campus minus the hostel. I think I've heard enough about the hostel. Tell me about the lecturers, the students. Is there anyone interesting there?"
|
This entry was posted on 8:06 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: